torsdag 14 januari 2010

Movie Nr 7

Kocken

Betyg: 4/5
Så grym film!
Om ni inte sett den här filmen så gör det säger jag bara! Självklart så är min favoritskådis med, Kjell Bergkvist, alla som vet vem han är vet att han är rolig och det är han även i den här filmen, det är alltid roligt att kolla på filmer där han är med för han är enligt mig en av Sveriges...eller nej kanske till och med Sveriges roligaste skådespelare.
Filmen i säg är bra gjord men det är vissa scener som jag faktiskt inte förstår varför dem är med, dem har inte nån speciellt betydelse tycker jag men jag tror dem är med bara för att "fylla ut" filmen...
Jag har sett filmen ungefär 4 gånger tror jag och varje gång jag ser den så är den lika bra som jag kommer ihåg den, det är nått speciellt med den men kan inte förklara varför.
Det finns många personer som inte ens gillar svenska filmer av den anledningen av att dom tycker dom är dåliga men vad kan dom isf om film? Jag älskar svensk film pga att det känns så naturligt eftersom dom så klart pratar svenska och då känner man sig hemma mer + att i vissa svenska filmer kan man t.o.m känna igen sig och det tycker jag inte att man gör i så många amerikanska filmer.

Citat från filmen: "Aha då var vi i Sydafrika då, här kan man skilja på svart och vitt, hehe" , Kjell Bergkvist

Vill ni kolla på en bra svensk film som både innehåller humor och drama så rekommenderar jag starkt den här filmen!

___________________________________________________


Handling:
Kocken är en skröna om en ung man som går till sjöss med stora förhoppningar på livet. Den handlar om relationer mellan gammal och ung, om vänskap och gränser. Artonårige Martin mönstrar som andrekock på lastfartyget "Snow Drift", med destination Kapstaden. Det är Martins tredje resa. I fartygets kök härskar förstekocken Peter Stein, här är allting underkastat hans osynliga och brutala regelverk. Martin är olyckligt medveten om vad som väntar honom och hans kompis, kockeleven Sundsvall. Mötet mellan Martin och Stein utvecklas i en riktning som ingen av dem i sin vildaste fantasi kunde tänka sig.


Skådespelare:
  • Kjell Bergqvist - Peter Stein
  • Henrik Lundström - Martin von Lindhé
  • Peter Viitanen - Sundsvall
  • Ralph Carlsson - Silver
  • Lars Hansson - Hökarn

Regi: Mats Arehn

Inga kommentarer: